Utilizarea incorectă a echipamentelor cu ecran de vizualizare sau a posturilor de lucru prost proiectate poate duce la dureri de gât, umeri, spate, brațe, încheieturi și mâini, precum și oboseală și suprasolicitare a ochilor. Cauzele s-ar putea să nu fie întotdeauna evidente.
Dacă utilizați un computer și monitor în mod regulat, ar trebui să vă asigurați că știți cum să reglați echipamentele pentru a vă oferi un mod confortabil de lucru. Locul de muncă ar trebui evaluat; în majoritatea locurilor de muncă, puteți efectua singuri această evaluare, folosind instrucțiunile puse la dispoziție de companie pentru a vă orienta.
Puteți afla mai multe despre echipamentele cu ecran de afișare și prin intermediul unei firme de consultanță protecția muncii din București care poate furniza angajatorilor informații cu privire la responsabilitățile lor, la reglementările de lucru, inclusiv informații despre evaluarea riscurilor locurilor de muncă.
Sfaturi pentru lucrători pentru asigurarea unui post de lucru ergonomic
Când porniți calculatorul nostru, ar trebui să vă gândiți la următoarele aspecte:
- Verificați-vă postura
- Așezați-vă pe scaun și folosiți spătarul pentru sprijin
- Ridicați-vă scaunul pentru a vă permite să vă mențineți antebrațele orizontale și umerii relaxați
- Încheietura trebuie să fie dreaptă când mâinile sunt pe tastatură?
- Aveți picioarele confortabile pe podea sau aveți nevoie de un suport pentru picioare?
- Îndepărtați toate obstacolele de sub sau în jurul biroului dumneavoastră, pentru a evita posturile incomode
- Asigurați-vă că zona de lucru este ordonată și bine organizată
- Puteți citi pe ecran? Asigurați-vă că distanța de la care citiți este confortabilă și că nu există probleme cu strălucirea sau reflexiile
- Reglați luminozitatea ecranului și contrastul pentru a se potrivi nivelului de iluminare pentru birou
- Poziționați suportul pentru hârtii la aceeași înălțime și distanță de vizualizare ca ecranul
- Asigurați-vă că vă puteți schimba frecvent postura și utilizați pauzele în mod eficient pentru a efectua și alte sarcini
- Dacă veți utiliza un computer în mod regulat, ar trebui să efectuați un control oftalmologic înainte de a începe lucrul
Ce trebuie să faceți în calitate de angajator?
În calitate de angajator, trebuie să vă protejați lucrătorii împotriva riscurilor de sănătate care decurg din lucrul cu echipamentele cu ecran de vizualizare, cum ar fi computere, laptopuri, tablete și smartphone-uri.
Reglementările privind sănătatea și securitatea (echipament cu ecran de vizualizare) se aplică lucrătorilor care le utilizează zilnic, timp de o oră sau mai mult la un moment dat.
Cum protejați sănătatea lucrătorilor
Legea se aplică dacă utilizatorii sunt, de exemplu: la un post de lucru fix, muncitori mobili, lucrători la domiciliu, hot-desking (lucrătorii ar trebui să efectueze o evaluare de risc de bază dacă schimbă regulat birourile).
Atribuțiile angajatorilor:
Să organizeze controale de medicina muncii si oftalomologice lucrătorilor la angajare și periodic;
Să efectueze o evaluare a postului de lucru cu ecran de vizualizare;
Să reducă riscurile, inclusiv asigurându-se că lucrătorii iau pauze de la privitul ecranului făcând o sarcină diferită;
Să furnizeze instruire de protecția muncii corespunzătoare și informații lucrătorilor cu privire la:
- riscurile generate de activitate și procedurile pe care le aplicați în companie;
- modul de reglare a mobilierului;
- cum să își organizeze locul de muncă pentru a evita pozițiile incomode sau mișcările repetate;
- cum să curățe ecranul și mouse-ul;
- pe cine să contacteze pentru ajutor și să raporteze eventualele probleme.