Blog

 Articole protecția muncii, securitatea muncii și situații de urgență

 

 

 

Bune practici privind telemunca și impactul acesteia asupra sănătății salariaților

Până în 2018, în România, munca la distanță era definită doar în Codul Muncii, capitolul 9 (munca la domiciliu) și nu exista niciun alt document care să menționeze telemunca.

În 2018, Guvernul României a adoptat legea privind munca la distanță. Documentul reglementează telemunca, care reprezintă în mod concret o formă de organizare a muncii în care munca angajaților se poate desfășura întrun loc complet diferit de cel organizat de angajator cu ajutorul tehnologiei. De exemplu, angajații unei companii care implementează website-uri ar putea lucra direct de acasă, deoarece munca lor implică lucru pe internet. Munca la distanță poate fi oferită doar în mod regulat, pe baza unui contract individual de muncă. Mai exact, telemunca este 

„forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor”.

art.2, lit.a) LEGE nr. 81 din 30 martie 2018 privind reglementarea activității de telemuncă

Astăzi, tehnologia informației și comunicațiilor oferă o gamă largă de oportunități de organizare a muncii într-un mod mai mobil și mai flexibil. Telemunca le oferă avantaje atât angajatorilor, cât și angajaților. Angajatorii pot beneficia de angajați mai mulțumiți și motivați, în timp ce beneficiile pentru angajați includ o mai mare flexibilitate în programul de lucru și avantaje precum ar fi mai puțin timp petrecut în trafic, mai puțin stres cauzat de navetă, un echilibru mai bun între viața profesională și viața privată, o creștere a productivității și o concentrare îmbunătățită.

Munca la distanță poate crea beneficii logistice de ambele părți și poate avea un impact pozitiv asupra mediului și un beneficiu pentru societate în ansamblu deoarece poate reduce poluarea prin reducerea nevoii de transport și navetă între domiciliu și birou.

Munca la distanță necesită un nivel ridicat de autoresponsabilitate a angajatului și este considerată una dintre pârghiile cheie pentru o mai bună calitate a vieții la locul de muncă și pentru îmbunătățirea performanței firmelor. Înainte de toate însă, implică responsabilități în ceea ce privește protecția muncii, atât pentru angajatori cât și pentru telesalariați.

Responsabilităților angajatorilor privind telemunca

Angajatorii ar trebui să transpună prevederile privind modul de evaluare și gestionare a riscurilor profesionale, orele de lucru și rezultatele așteptate într-o politică clară de telemuncă.

Să ofere instruire și asistența pentru a ajuta telesalariații să își configureze și să utilizeze în mod optim o stație de lucru ergonomică, să facă gimnastică regulat, să rămână conectați cu colegii de la birou și să îi încurajeze să își împărtășească preocupările, reperând în acest mod eventualele dificultăți.

Șederea prelungită și comportamentul sedentar, combinate cu o stație de lucru la domiciliu cu ergonomie slabă și izolarea socială de colegi pot avea un impact asupra sănătății lucrătorului și pot contribui la dezvoltarea sau exacerbarea afecțiunilor musculo-scheletale (AMS).

Organizarea unui spațiu de lucru ergonomic la locul de telemuncă este una dintre provocări pentru diminuarea riscurilor de protecția muncii pentru care veți găsi sfaturi folositoare și în acest articol.

Afecțiunile musculo-scheletale asociate cu munca la distanță afectează de obicei partea inferioară a spatelui, gâtul, umerii, brațele, mâinile și încheieturile. Ele sunt de origine multifactorială și sunt legate de factori ergonomici, organizaționali, de mediu și psihosociali. Pentru a îi ajuta, angajatorii sunt obligați să acorde instruire și în cazul telemuncii. Trebuie să țină seama ca telesalariații nu dispun întotdeauna de aceleași resurse acasă ca și la birou.

Telesalariații nu trebuie decât să urmeze câteva sfaturi simple pentru a-și transforma biroul de acasă într-un loc de muncă confortabil și sănătos:

  • Alegerea unui scaun de birou reglabil pe înălțime care să îi permită ca picioarele să fie în contact cu podeaua, să adopte o poziție în care șoldurile să fie puțin mai ridicate decât genunchii și coapsele se înclină ușor în jos.
  • Masa de lucru - biroul trebuie să fie este suficient de mare și preferabil reglabil, la înălțimea cotului. Dacă înălțimea biroului nu este reglabilă, ajustați înălțimea scaunului.
  • Poziționarea ecranul laptopului la nivelul ochilor (sau chiar mai jos) și la o lungime de braț distanță față de ochi. Folosiți un suport pentru laptop (dacă nu dispuneți de unul puteti folosi o cutie sau un teanc de cărți pentru a poziționa ecranul la înălțimea optimă). Puteți adopta o regula pentru a evita oboseala ochilor, astfel la fiecare 20 de minute concentrați-vă pe un obiect aflat la câțiva metri distanță timp de cel puțin 20 de secunde).
  • Folosirea unui mouse, a unei tastaturi externe pe care le puteți poziționa în fața ecranului și la 5-10 cm de marginea biroului și a unui suport pentru documente, plasat între ecran și tastatură, la nevoie.
  • Asigurarea un nivel de iluminat adecvat (lumină de zi sau lumină artificială); evitați contrastul extrem și preveniți strălucirea de la lumina soarelui sau iluminatul puternic pe ecran.
  • Menținerea unei temperaturi optime a camerei; deschideți ferestrele și ușile în mod regulat, de ex. înainte de a începe lucrul sau când luați o pauză.
  • Zgomotul de fundal trebuie să fie unul care un vă perturbă. Ideal ar fi să lucrați într-o cameră separată dar poate fi utilă și o cască pentru reducere a zgomotului.

Și nu în cele din urmă, mențineți-vă activ: începeți ziua cu o scurtă plimbare sau cu un set de exerciții de gimnastică. Dacă sunteți într-o ședință sau la telefon ridicați-vă de la birou. Alternați șederea și statul în picioare. Puteți pune laptopul pe un dulap mai înalt decât biroul, de exemplu. Faceți în mod regulat exerciții rapide pentru a îmbunătăți circulația sângelui și pentru a elibera tensiunea musculară.

 

Articole

Dorești o ofertă de servicii protecția muncii sau mai multe informații? scrie-ne!